Εν μέσω αντιδράσεων και κινητοποιήσεων θα εισαχθεί την προσεχή εβδομάδα στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το νερό, με αντικείμενο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος».
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους εργαζομένους των ΔΕΥΑ οι οποίοι προχώρησαν σε κινητοποιήσεις τις προηγούμενες ημέρες. Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζητά και η Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ) δια μέσω του προέδρου της, δημάρχου Ρεθύμνου Γιώργου Μαρινάκη.
Ο Γιώργος Μαρινάκης συμμετείχε ως πρόεδρος των ΕΔΕΥΑ στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο υπουργείο περιβάλλοντος παρουσία της αντιπροσωπείας της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) υπό τον πρόεδρό της, Δημήτρη Παπαστεργίου. Στη διάρκεια της συνάντησης ο υπουργός επεσήμανε τις χρόνιες αδυναμίες του συστήματος εποπτείας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος από την πολιτεία και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση της κυβέρνησης να προβεί στην ιδιωτικοποίηση του νερού. Εξ άλλου, όπως είπε ο κ. Σκρέκας για πρώτη φορά γίνεται ρητή καταγραφή των δημοσίων και δημοτικών φορέων που διαθέτουν την αποκλειστική αρμοδιότητα για την παροχή υπηρεσιών ύδατος. Ο Κ. Σκρέκας εξήγησε την πρόθεση της κυβερνήσεως να καθιερωθεί ένας ενιαίος και αποτελεσματικός οργανισμός που θα συγκεντρώνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων ελέγχου και εποπτείας των δημοσίων και δημοτικών φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, με μοναδικό σκοπό τη θωράκιση της ασφάλειας και υγιεινής, καθώς και της υψηλής ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών ακόμη και στον τελευταίο κάτοικο της Ελλάδος, και μάλιστα σε προσιτές τιμές. Έγινε απολύτως σαφές ότι η πολιτεία διατηρεί το σύνολο των ρυθμιστικών – κανονιστικών αρμοδιοτήτων για την άσκηση της υδατικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης της πολιτικής κοστολόγησης και τιμολόγησης της ύδρευσης και της αποχέτευσης.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ και δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε ότι παρά τις βελτιώσεις που συμφωνήθηκαν πάγιο αίτημα παραμένει η απόσυρση του νομοσχεδίου: «Η συνάντηση με τον υπουργό ήταν σε καλό κλίμα. Όπως με ενημέρωσε προς στιγμή δεν μιλάει για ιδιωτικοποίηση του νερού. Εμείς τονίσαμε ότι είναι άστοχη η επιλογή της ΡΑΕ για να επιτελέσει αυτό το καθήκον. Δεν έχει ούτε τη γνώση, ούτε τη στελέχωση. Πάντα η διαχείριση ήταν από την εποπτεία του υπουργείου βάσει του νόμου και του συντάγματος. Γιατί να το αναλάβει μια αρχή αφού δεν υπάρχει ανταγωνιστικό επίπεδο. Σε συνεργασία με τον υπουργό κάνουμε κάποιες διορθώσεις οικονομοτεχνικές, αλλά στην ουσία επιμένει το υπουργείο να το περάσει το νομοσχέδιο με τη ΡΑΕ. Υπάρχει πολύ σοβαρή αντίδραση από την κοινωνία, από τις ΔΕΥΑ και από βουλευτές του κυβερνητικού κόμματος».
Στη συνάντηση ήταν παρόντες ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρος Βαρελίδης και ο δήμαρχος Λαρισαίων, Απόστολος Καλογιάννης, ως αντιπρόεδρος της ΕΔΕΥΑ.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε μετά τη συνάντηση η ΕΔΕΥΑ αναφέρεται: «Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Ε.Δ.Ε.Υ.Α. ζήτησαν από τον υπουργό την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου διότι, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, με τις διατάξεις του δημιουργείται η εντύπωση ότι δρομολογείται η ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του νερού, αφού εξ ορισμού οι ρυθμιστικές αρχές ρυθμίζουν μία ανταγωνιστική αγορά με στόχο την προστασία των καταναλωτών που στην περίπτωση των υδάτων δεν υφίσταται, κι επομένως θέτει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία της. Επίσης, ζήτησαν αντί της ΡΑΕ που είναι υποστελεχωμένη, να ενισχυθεί και να στελεχωθεί η Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του υπουργείου Περιβάλλοντος ώστε να ασκεί με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τις αρμοδιότητες που τής έχουν νομοθετικά αποδοθεί, ενώ ταυτόχρονα να ενισχυθεί και η διοικητική ικανότητα των Δ.Ε.Υ.Α. σύμφωνα και με την μελέτη για 35 Δ.Ε.Υ.Α. που ανέθεσε η DG Regio και η οποία ολοκληρώθηκε.
Ο κ. Σκρέκας διαβεβαίωσε τους εκπροσώπους της Ε.Δ.Ε.Υ.Α. ότι με το νομοσχέδιο δεν επιχειρείται η ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των υδάτων, αλλά η ΡΑΑΕΥ θα αναλάβει τις αρμοδιότητες ελέγχου και εποπτείας του τομέα υδάτων από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ ώστε να διασφαλισθεί η ποιότητα και η ασφάλεια των υπηρεσιών ύδατος. Επίσης, τόνισε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί αιρεσιμότητα και μεταρρύθμιση που προβλέπεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και η οποία δεν αποτελεί πρωτοβουλία και πρόταση της Κυβέρνησης, αλλά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των αρμόδιων οργάνων ελέγχου τους Ταμείου Ανάκαμψης και ως αιρεσιμότητα θα πρέπει να εκπληρωθεί προκειμένου να μην απωλέσει η χώρα πόρους απαραίτητους για την ανάπτυξή της. Τέλος, πρότεινε να γίνουν διορθώσεις σε άρθρα του νομοσχεδίου με κυριότερες τα άρθρα για τις αρμοδιότητες της ΡΑΑΕΥ να προτείνει συγχωνεύσεις και συνενώσεις για την αναδιοργάνωση του τομέα υδάτων και να εποπτεύει συμβάσεις παραχώρησης προς τρίτους.
Η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. αναμένοντας τις διορθώσεις του νομοσχεδίου εμμένει στις απόψεις της και ζητά να δεσμευθεί η πολιτεία να στηρίξει τις Δ.Ε.Υ.Α. με ένα πολυετές πρόγραμμα στήριξης που θα συζητήσουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη».
Αναδιατυπώσεις
Σημειώνεται ότι μετά τη συνάντηση με τον υπουργό όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, συμφωνήθηκαν αναδιατυπώσεις, από τις οποίες οι σημαντικότερες είναι οι εξής:
1) Αφαιρέθηκαν αόριστες αναφορές περί «νέας προσέγγισης» στο αντικείμενο του νόμου.
2) Προσδιορίστηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης υπηρεσιών ύδατος την ορθή εφαρμογή των οποίων έχει η Αρχή. δηλαδή ότι αφορούν μόνον τις εταιρείες ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.
3) Προσδιορίστηκε ότι τα κριτήρια αξιολόγησης της διαχειριστικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος υιοθετούνται με κοινή απόφαση των ΥΠΕΝ και ΥΠΕΣ.
4) Διευκρινίστηκε ότι η Γνωμοδοτική Επιτροπή Υδάτων, που λειτουργεί σε εθνικό επίπεδο, λαμβάνει υποχρεωτικά υπόψη εισηγήσεις, προτάσεις και γνώμες των οικείων φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, καθώς και των ΕΔΕΥΑ και ΚΕΔΕ και
5) Προβλέφθηκε η εκπροσώπηση της ΚΕΔΕ στα Συμβούλια Υδάτων κάθε Αποκεντρωμένης Διοίκησης.